Design og kode utgjør bare 20 % av et godt nettsted
13. juli 2021
Okei, det stemmer ikke alltid, men i mange tilfeller gjør det faktisk det! Noen ganger kan det også utgjøre enda mindre. Så hva består de gjenstående prosentene av? I denne artikkelen går vi gjennom alle delene et typisk webprosjekt består av hos oss.
Kartlegging og strategi
Dette er etter vår mening den aller viktigste fasen, siden den legger grunnlaget for alt det videre arbeidet. Her konkretiserer vi hvem målgruppene er, hva de vet om dere fra før av, hva de trenger å vite og hva vi ønsker at de skal vite. Vi ser på hvilke konkurransefortrinn dere har og hva som kan være med på å påvirke målgruppene i deres favør. Kartlegging og strategi danner grunnlaget for hva dere skal være kjent for og hvilke assosiasjoner deres målgrupper skal ha til dere. Vi konkretiserer også mål for nettstedet i form av hva de besøkende skal gjøre på nettstedet og hvordan vi kan få de dit gjennom eventuelle andre kanaler, som for eksempel sosiale medier.
Alle elementerne i kartleggingen vektlegges og prioriteres. Basert på dette underlaget disponerer vi innholdet slik at det best mulig treffer de besøkende på nettstedet.
Visuell identitet
Hvis dere ikke allerede har en tydelig visuell identitet, er det ofte god timing å gjøre noe med dette når man allikevel skal lansere nytt nettsted. Nettstedet er knutepunktet i all deres kommunikasjon utad, og det er dermed viktig at den røde tråden starter her og fortsetter ut i alle kanaler.
Design
Et godt webdesign er sammensatt av mange elementer. Vi er blant annet opptatte av å skape et godt UX-design (user experience), det vil si et design som skaper en god brukeropplevelse tilpasset målgruppen. Samtidig skal nettstedet gjenspeile deres visuelle identitet og skape et riktig etterlatt inntrykk. Nettstedets arkitektur, det vil si måten det er bygget opp på, må også designes på en god måte slik at besøkende enkelt finner det de trenger raskest mulig. I tillegg sørger en god arkitektur for at nettstedet er enkelt for dere å administrere. Alle disse faktorene sjekker vi av underveis i prosessen, både når vi produserer det visuelle designet og når vi bygger spesiell funksjonalitet som kreves av nettstedet.
Frontendutvikling
Vi benytter ikke ferdigmaler når vi lager nettsider. Dette er fordi vi er opptatte av at designet er tilpasset hvert enkelt prosjekt. Alle maler og alle funksjoner må derfor utvikles i det vi kaller frontendkode – det vil si det brukerne av nettstedet ser og opplever når de besøker nettstedet ditt.
Backendutvikling
Vi benytter MODX som publiseringsløsning. Se hvorfor vi anbefaler MODX her. Her implementerer vi malene og gjør det enklest mulig for dere å benytte løsningen i publiseringsarbeidet, både i forbindelse med lanseringen og i videre arbeid med nettstedet fremover. Løsningen kan skreddersys, og brukeropplevelsen deres tilpasses basert på vekting mellom fleksibilitet og enkelhet.
Innholdsproduksjon
Content is king, sies det. Èn ting er i allefall sikkert: Et nettsted uten innhold er ingenting. Å produsere riktig innhold som formidler det dere ønsker raskt og effektivt, krever godt, strategisk arbeid og solid gjennomføring. Vi bistår ofte med å produsere innhold som tekst og foto, og kan også bistå med illustrasjoner og videoer der det har verdi for resultatet. Det viktigste er at innholdet har en strategisk forankring slik at alt som produseres er med på å nå kommunikasjonsmålene dere har for deres nettsted. Her ser vi også på sammenheng mellom nettside og sosiale kanaler, for å sikre at målgruppen møter dere med samme tone-of-voice på alle flater. Dersom det er ønskelig, bistår vi gjerne med innhold og markedsføring på sosiale medier.
Opplæring
Selv om vi gjør publiseringsløsningen så enkel som mulig for dere å bruke, er opplæringen i bruk av et nytt verktøy alltid viktig. Dessuten handler ikke opplæringen kun om teknisk bruk av verktøyet, men også praktisk bruk og generell rådgivning rundt videre innholdspublisering og administrasjon av nettstedet etter lansering. Nettstedet er også som nevnt en naturlig hub ut mot sosiale medier, og dette er temaer vi kommer inn på der det er relevant.
Innholdspublisering
Når godt innhold er produsert, må det også presenteres på nettstedet. Avhengig av nettstedet og hva dere foretrekker, kan denne jobben gjerne gjøres av dere selv. Vi bistår ofte også i denne prosessen; det viktigste er at innholdet blir publisert. Ofte kan vi bidra med tilpasninger for en enda mer gjennomført presentasjon på de viktigste delene av nettstedet. Noen kunder velger å gjøre alt innholdsarbeidet selv, noen velger at vi gjør alt, de fleste velger noe midt i mellom.
Testing
I dagens teknologiske verden med et hopetall av forskjellige typer enheter, fra mobil til nettbrett eller desktop-skjermer i stående og liggende formater, er det viktig å teste grundig. Dessuten fungerer ulike nettlesere forskjellig, og vi tester derfor nettstedet i alle de største nettleserne før det går live.
Prosjektledelse
Vi har utviklet prosessverktøy for gjennomføring av webprosjekter, utvikling av strategi med mer. Disse verktøyene er ikke verdt noe som helst uten en stødig prosjektleder som tar dere gjennom alle fasene på en ryddig og forståelig måte. Våre prosjektledere er også fagnerder, og fungerer som rådgivere underveis i prosjektet.
Gjennom et typisk webprosjekt møtes vi flere ganger, og innen nettstedet er lansert vil vi kjenne hverandre svært godt. Dette danner grunnlaget for et spennende prosjekt videre. Vi ønsker gjerne å hjelpe dere med å få mest mulig ut av nettsiden deres, og jobber tett med dere for å følge opp trafikk til nettsiden. Basert på analyse av data og innsikt, kan vi bidra med forslag til å optimalisere søk, innholdsproduksjon og annonsering. Nettsiden er deres visittkort på nett, og den eneste markedsføringskanalen dere eier selv. Sånn sett kan vi kanskje heller si at et godt nettsted bare er 20 % av deres digitale markedsføring.
Vil du vite mer om våre webprosjekter? Her kan du se noen av våre arbeider.