Hva er forskjellen på markedsføring og reklame?

30. august 2022

Hvor mange budskap tror du at du blir eksponert for i løpet av en dag?

Når du våkner om morgenen, unner du deg kanskje fem minutter med scrolling på mobilen før du står opp. Du går innom VG for å sjekke nyheter, en liten tur innom Instagram og kanskje en tur innom Facebook for å si gratulerer med dagen til Svein (som du ikke har snakket med på ti år med unntak av de årlige bursdagshilsenene).

Jeg prøvde selv å sette på 5 minutter nedtelling for deretter å scrolle gjennom VG, Instagram og Facebook. På disse 5 minuttene telte jeg 46 innlegg/poster/reklamer med formål å påvirke meg til et kjøp eller en handling.

Analysebyrået Yankelovich rapporterte i 2007 at du i løpet av en vanlig dag eksponeres for mellom 3000 og 5000 reklamebudskap. Femten år senere anslår Forbes at vi blir eksponert for mellom 4000 og 10 000 reklamebudskap daglig. Av disse 10 000 vil hjernen din filtrere ut det som oppfattes som «støy», og du får kanskje med deg 10-100 av disse budskapene. Disse kjøres gjennom nok et filter - og kun tre budskap fester seg og påvirker deg til å gjennomføre et kjøp eller en handling.  Så hvordan skal du, din bedrift og ditt produkt bli til 1 av de 3?

 

 
De 4 P-ene

E Jerome McCarthy skrev på 1960-tallet om markedsføringens 4 P-er. Disse 4 faktorene er fremdeles essensielle prinsipper for god markedsføring. 

For å kunne markedsføre deg og ditt produkt effektivt, må du først ha et klart definert produkt. Hvilket behov dekker ditt produkt, og hvem er det ment for?

Når du har en tydelig beskrivelse av hva du selger, må du deretter finne ut hvilken pris du kan og burde ta for produktet. Hvilke lignende produkter finnes i markedet, og hvilke priser tar konkurrentene?

Du vet nå hva du selger og til hvilken pris.  Det neste spørsmålet er hvor produktet ditt skal plasseres. Et fysisk produkt kan selges i en butikk, men hvilke butikker ønsker du skal promotere og selge akkurat ditt produkt? En tjeneste kan introduseres og tilbys på mange arenaer, men hvilken arena er riktig for din tjeneste?

Etter å ha bestemt hva du skal selge hvor og til hvilken pris, må du promotere ditt produkt for at forbrukeren skal velge ditt produkt fremfor konkurrentens. Skal du produsere og henge opp plakater i gatene, annonsere i sosiale medier eller begge deler? Et annet viktig ledd i promotering er å utforme en sterk visuell identitet som gjør produktet selgende til riktig målgruppe.

 

Et lite tankeeksperiment

La oss si at bedriften din lanserer et nytt produkt og ønsker å lage en kampanje for å promotere produktet til sin kundebase. Dere har allerede en digital tilstedeværelse på Facebook, Instagram, LinkedIn og på egne nettsider. På disse plattformene legges det jevnlig ut innhold som bygger under bedriftens merkevare og informasjon om bedriften.

For å skape interesse og engasjement rundt det nye produktet, legger dere ut et innlegg på Instagram der dere presenterer produktet og dets unike egenskaper. Dette innlegget deles også videre på Facebook. På LinkedIn deler dere en link til produktets plassering på nettsiden deres sammen med en liten tekst om produktutviklingsprosessen. Dere plasserer også det nye produktet øverst på nettsiden deres slik at det er det første kunden ser når de kommer dit. Som kronen på verket bestemmes det at dere skal kjøpe en bedre plassering hos Google for å havne øverst på søkeresultatlistene før konkurrentene deres.  

Til slutt i dette tankeeksperimentet spør jeg deg: Hvilke av disse tiltakene er reklame og hvilke er markedsføring? Og hvorfor er det viktig å vite forskjellen?

 

Reklamen ble her gjennomført på Instagram, Facebook, LinkedIn og den betalte plasseringen på Google. Instagram, Facebook og LinkedIn er i utgangspunktet ikke tradisjonell reklame, men har med tiden blitt et godt sted å kommunisere med sin kundebase på. Google er mer direkte reklamering siden dere betaler en sum for å vises øverst på søkeresultatene. Hva er digital markedsføring?

Men spørsmålet mitt kan også ansees som et lurespørsmål, for alle disse tiltakene er også markedsføring.

Sammensetningen av disse markedstiltakene er egentlig en 4 dels markedsføringskampanje for å skape interesse og engasjement rundt det nye produktet ditt. Det ble postet ulikt innhold på plattformene, men budskapet var det samme. Dere var bevisste på at kundebasen som følger dere på Instagram har andre behov enn kundebasen som følger dere på LinkedIn, og derfor valgte dere ulike metoder for tilnærming.

For å runde av med en metafor:

Dersom markedsføring hadde vært en gitar, ville reklame vært én av strengene. For å appellere til publikum og skape gjenklang hos målgruppen, må strengene være stemt og notene spilles i riktig rekkefølge (strategien). En gitar som spilles uten kunnskap, mål og mening vil fort resultere i uønsket støy. Men en gitar som spilles riktig, lager god musikk.

 

Vil du vite mer om markedsføring og hvordan vi kan hjelpe deg og din bedrift å markedsføre seg bedre? Send meg en epost! 

Illustrasjonsfoto: AdobeStock

Andre artikler