Hva koster en webside?
Dette spørsmålet får vi ofte. Og vi svarer gjerne med «hva koster et hus?»
29. juli 2021
Vi ser på utviklingen av et nytt nettsted som et bindeledd i en bredere digital tilstedeværelse som blant annet kan innbefatte strategisk arbeid, merkevarebygging, SEO, SOME, innholdsproduksjon, digital markedsføring med mer (se også «Design og kode utgjør bare 20% av et godt nettsted»). Vi er derfor helt avhengige av å bli kjent med deg og din bedrift for å kunne anbefale en løsning (med tilhørende pris) som skal være med å treffe målene dine. Vårt mål er at denne strategiske og helhetlige tankegangen skal sørge for at prosjektet blir en god investering over tid og ikke en (lavere) utgift der og da.
En fastprisløsning er i de aller fleste tilfeller et noenlunde fast oppsett der din logo, farger og fonter blir skiftet ut og hvor du legger inn innholdet - deretter er prosjektet over. Og ikke misforstå, i en del tilfeller, for eksempel i en oppstartsfase kan det være fornuftig å benytte en slik løsning, med tilhørende beskjeden prislapp.
Prisen på en webside, eller det vi pleier å kalle et nettsted avhenger av en hel del faktorer. Her er noen av de viktigste:
Hvor høyt ligger ambisjonsnivået?
Litt flåsete sagt – er du ute etter en Lada eller en Aston Martin? Eller med utgangspunkt i husmetaforen – ønsker du marmorfliser fra Dubai eller er det OK med flisene i billigkroken til Right Price Tiles. Hvilke valg du skal ta er ikke alltid opplagte og man må alltid vurdere kost – nytte. Men en ting er sikkert, valgene man tar vil ha stor innvirkning på omfang og pris. Ambisjonsnivået kan gjerne være forskjellig innenfor de forskjellige delene av prosjektet. Eksempelvis kan du ha ambisjoner om å være top of mind i Norge innenfor din bransje. Da er det naturlig at ambisjonsnivået legges høyt på å bygge brand, skape godt innhold og digital markedsføring, mens hvis du ønsker å selge flere varer vil fokuset kanskje legges på å skape et godt UX-design og tilhørende funksjonalitet.
Ambisjonsnivået kartlegges gjerne grovt gjennom en innledende prat. Vår erfaring er at vi relativt kjapt kan catche dine ambisjoner og se for oss grovt hva dere egentlig har behov for. Etter dette vil vi levere en anbefaling med et prisestimat.
Hva trenger du hjelp med?
- Har du allerede satt deg mål og laget en strategi for hvordan nettstedet skal hjelpe deg å nå disse målene?
- Finnes det allerede en tydelig visuell identitet som nettstedet kan bygge videre på?
- Har du allerede fått utviklet og kvalitetssikret en kravspesifikasjon?
- Er innholdet ditt allerede spisset og har du tekst, bilder og video tilpasset de viktigste målgruppene deres?
- Hvor mye tid har du til å involvere deg i eksempelvis innholdspubliseringen og testingen i nettstedet?
- Benytter du trafikkdrivende kanaler som SOME og Google på en allerede effektiv måte?
Disse og fler er aktuelle punkter å se på i et webprosjekt og behovet her blir kartlagt gjennom en innledende workshop.
Hvilke krav stilles til funksjonalitet for at du skal nå målene med nettstedet?
Det finnes allerede ferdige digitale løsninger for det meste som kan bygges inn i et nettsted. Det kan for eksempel være enkle ting som påmelding til nyhetsbrev eller mer kompliserte ting som kjøp av produkter. Noen ganger kan ferdigløsninger implementeres ut av boksen, noen ganger bør de tilpasses om de kan, og noen ganger bør vi rett og slett utvikle noe helt eget – om viktigheten av en optimal og skreddersydd løsning er stor nok. Utvikling av funksjonalitet kan være komplisert, men heldigvis gjør MODX, vår anbefalte publiseringsløsning dette så enkelt som mulig (se hvorfor vi anbefaler MODX).
Konklusjonen er at vi dessverre ikke kan svare på spørsmålet vi innledet med. Men om du ønsker tar vi gjerne en prat om ditt prosjekt slik at vi kan levere en anbefaling og et estimat.