Sist endret 15. juli 2021

Hva er det vi snakker om når vi snakker om digital markedsføring?

Digital markedsføring Innhold

Vi må være synlige på nett! Det vet vi alle, men hva innebærer det egentlig? I dette innlegget prøver vi å forklare hva digital synlighet er, og hvordan vi får det til.

Digital markedsføring er omfattende, og det brukes gjerne som et samlebegrep for svært mye. Hovedsakelig handler det om å skape synlighet digitalt – altså på nett. Her finnes det mange ulike kanaler og plattformer vi kan bruke, men nettsiden deres er den eneste markedsføringskanalen dere eier selv. Den er visittkortet deres på nett, og det er her det må legges ned arbeid om dere skal være synlige digitalt.

Google er din synlighetsvenn

Selv om nettsiden er deres visittkort, så er ikke www.dinnettside.no forsiden deres. Google er forsiden til nettsiden deres, og det er her dere må være synlige. Det hjelper fint lite å ha et kult og brukervennlig nettsted, om ingen finner fram til det! De aller fleste starter sin kundereise hos dere på Google, når de søker etter tjenester eller produkter som dere kan bistå med. Heldigvis for oss som bruker Google, jobber de kontinuerlig med å utvikle sine algoritmer for at vi sskal få det beste og mest relevante resultatet for vårt søk. Disse algoritmene har nå blitt så sofistikerte at det stilles krav til innhold og søkeord i stadig større grad enn tidligere, da man for eksempel kunne legge inn en drøss med søkeord på et vilkårlig sted på nettsiden. Derfor kreves det også at innholdet på nettsiden deres er godt nok til at Google vil foreslå dere i et søkeresultat.

SEO = søkemotoroptimalisering

Når vi snakker om digital synlighet, kommer vi (heldigvis!) ikke utenom søkemotoroptimalisering. SEO handler om å optimalisere for søk, det vil si optimalisere for at Google skal vise akkurat deres nettside når brukere søker etter deres tjenester, produkter eller innhold. Ved å lage godt og relevant innhold som inneholder relevante søkeord legger vi til rette for at dere blir synlige i Googles organiske søkeresultat (det vil si ikke-betalt). SEO er alfa og omega for digital synlighet, for det er dette Google ser på når nettsider prioriteres i søkeresultatene. Det er også derfor vi må optimalisere organisk og teknisk, før vi begynner med betalt annonsering. Hvis du ikke har relevant innhold, eller nettsiden din er treg og vanskelig å bruke, vil ikke Google vise annonsene dine. Da kan du fort bruke mange annonsekroner på ingenting! 

Hvem lager vi innhold for?

Det viktigste vi gjør når vi lager innhold som skal øke synlighet er å tenke relevans for målgruppene. Målet med å bli synlig digitalt er jo at målgruppene deres skal finne fram til din bedrift, tjenestene deres eller produktene dere selger. For å kunne sørge for det må vi kjenne målgruppen. Vi må vite hvem de er, hva de er ute etter og hvordan vi når dem. Her ser vi gjerne på de ulike fasene i en kundereise som Avinash Kaushik, Digital Marketing Evangelist i Google, lagde for en tid tilbake. Denne modellen viser de fire sentrale fasene i kundereisen:

Avinash Kaushiks modell for kundereisen i et brukerperspektiv.

Kilde: https://www.kaushik.net/avinash/see-think-do-care-win-content-marketing-measurement/

Som vi ser av modellen blir målgruppen mer og mer konsentrert jo nærmere vi kommer do eller konvertering. Men det er viktig å merke seg at alle fasene av kundereisen er like viktig! Bare 2 % av besøk på et nettsted fører til en konvertering. De resterende 98 %  er i se eller tenke fasen, og her er det vår jobb å tilpasse oss dem for å gjøre besøket interessant.

Hva slags modus er målgruppene deres i når de befinner seg i de ulike fasene? Hvordan kan dere hjelpe dem der de er i kundereisen? Du må identifisere målgruppenes pains and gains; hva trenger de, hva ønsker de seg og hva slags problemer har de? Ta utgangspunkt i dette og se på hvordan du kan gjøre hverdagen enklere og bedre for dem. Samtidig må du hele tiden kommunisere på deres banehalvdel. Alt for ofte går vi som lager innhold (undertegnede inkludert!) i fella og fokuserer på det vi vil si, fremfor hva det er målgruppen faktisk vil høre. Det er det ingen som tjener på! Vi må tilby målgruppene relevant innhold slik at de får verdi av det de leser eller ser. Og for å være relevant må vi skrive for målgruppen, ikke for oss selv.

Datadrevet arbeid skaper konkrete rammer

Digital markedsføring er datadrevet, strategisk arbeid som kontinuerlig måler signalene for interesse. Hva har besøkende gjort på nettsiden? Hva får dere henvendelser om på kundesenteret? Her er webtrafikk en avgjørende faktor fordi vi får helt konkret data å jobbe ut fra når vi setter opp hypoteser og mål. Vi ser hva som fungerer, hva som ikke fungerer og har konkrete parametre å jobbe etter. Å bruke data i arbeidet gir også gode muligheter til å konkretisere og kvantifisere mål for markedsføringsarbeidet; uansett om det er snakk om organisk innhold eller annonser.

Når vi kjenner målgruppene, vet hvilke data vi skal jobbe ut fra og hva vi ønsker å få ut av arbeidet, da snakker vi digital markedsføring!

 

Vil du vite mer om hvordan digital markedsføring kan hjelpe deg og din bedrift? Send meg en e-post!

Andre artikler